Se vores "rigtige hjemmeside" www.captaincook.dk

Se også vores "rigtige hjemmeside" www.captaincook.dk
www.captaincook.dk og sejlplanen her: http://captaincook.dk/sejlruten

fredag den 8. juli 2011

Pelikan Bay, tidevand og en udfordring

Vi sejlede fra Pelican Bay efter at have vinket farvel til vore venner fra Arlie Beach, der havde problemer med deres anker og ikke kunne komme videre. Vi havde tidevand og vind med os så sejladsen var problemfri. Da vi ankom til ankerpladsen besluttede vi at ankre op lidt længere ude i sejlrenden eftersom dybden helt inde ikke var tilstrækkelig for Orbit. En meget smuk og vindstille aften lå og ventede på os. En skildpadde stak hovedet op med jævne mellemrum uden dog at vise os hele skjoldet. Thomas startede færgen op og sejlede os ind til Garys landing. Vi blev her mødt af vore første krokodille advarselsskilt hvilket dog ikke afholdt os fra at gå en god lang tur på Fraser Island. Aftenen var usædvanlig smuk og vindstille og vi nød en solnedgang uden lige.......indtil videre.

08 juli
Vi stod op til et komplet forandret landskab. Der var meget lavvandet og vi besluttede at udskyde vores afgang med 1 time for at få hjælp af tidevandet. Men allerede på vej ud af bugten fik vi den første advarsel om lavt vand og kyssede bunden et par gange men dog ikke mere end at lidt ekstra omdrejninger på motoren løste problemet. Vi fortsatte ufortrødent vores præcisions navigation for kort tid efter at støde på endnu en sandbanke. Desværre fortsatte gummibåden op bag i os og tovværket der holdt båden kom under Orbit. Motoren blev straks slukket og vi smed ankeret ud for at holde båden stille i vandet.
Den krængede lidt men problemet var nu primært at tovværket var gået ind i skruen. Vi nedsænkede Barbara i den kraftige strøm og hun kunne kun bekræfte vore bange anelser. Strømmen var meget kraftig på dette tidspunkt og vi besluttede derfor at undlade videre problemløsning indtil strømmen tog af efter ca 2 timer. Planen var todelt: først skulle vi have tovværket væk fra skruen og dernæst skulle vi fri af grunden. Vi besluttede at klargøre et sæt dykkerudstyr til Svend som så skulle dykke under båden og skære tovværket fri. I mellem tiden var vandet stigende og strømmen var aftagende. Vi besluttede at gøre forsøget og Svend hoppede i med dykkerudstyret på og gik under båden med en meget skarp kniv. Barbara passede på ham med snorkeludstyret på. Skruen var rigtig nok indviklet i tovværket men dette blev hurtigt fjernet og operationen var overstået på ca 5 minutter. Alle var glade og vi fortsatte vores navigation mellem dårligt placerede bøjer og lumske sandbanker. Vi ankom til hvad vi troede var vores ankringsplads men måtte dog bruge et par forsøg eftersom dybden var ca 15 m eller mere. Tilsidst fandt vi dog en god plads og Barbara havde igen kreeret en gastronomisk oplevelse i form af lammeburgere, pølser og adskillige dressings. Således endte dagen alligevel godt og vi gik mætte og tilfredse i seng kl 2045 !!!!!!!!