Se vores "rigtige hjemmeside" www.captaincook.dk

Se også vores "rigtige hjemmeside" www.captaincook.dk
www.captaincook.dk og sejlplanen her: http://captaincook.dk/sejlruten

torsdag den 14. juli 2011

Lady Musgrave den 12. juli

Tirsdag den 12. juli
Vi stod tideligt op – kl.0.500 kastede vi fortøjningerne – fandt sejlrenden der lignede ”Palles tivoli” af fyr og bøjer der blinkede i mørket. Ved den grønne bøje nummer 11 drejede vi nordover og da solen stod op satte vi sejl.
Kursen var lagt mod Lady Musgrave – starten på det store Great Barrier Reef , der herfra strækker sig helt op til Australiens nordlige spids i Torres Strædet – en afstand på næsten 2.500 km.
Egentlig er det Lady Elliot Island der ligger 10 -15 mil sydligere der er begyndelsen på revet, men skrækberetninger om strandinger og forlis senest fra bla. en Sydney Yacht for nogle år siden fik os til at vælge at tage Lady Musgrave.
Kursen var direkte til havs – 55 sømil ude ligger øen der er omgivet af et coral rev hvor brændingerne slår indover fra det enorme store Stillehav …. Dønningerne er enormt store og efterhånden som kysten forsvandt bag ud, blev bølgerne større og større og vi surfede og rullede voldsomt på læns med en frisk vind der kom bagind fra en retning der svingede fra SW og SØ og med en styrke på 20 knob.
Da vi kun gik for Genuaen var båden meget urolig, så vi valgte at sætte storsejlet for at få mere balance i båden .Vi fikserede bommen og tog for sejlet ned … det hjalp og vi gik nu mere roligt selvom farten stadig var høj og vi surfede med 6,5 sømil direkte til havs. Et kig bagud kunne være lidt skræmmende med de store dønninger der kom ind bagfra. Men Orbit klarede sig flot og det er virkelig en havsejler med rigtige gode sejl egenskaber .
Efter ca. 10 times sejlads fik vi land kending . Pludselig dukkede øen op og vi kunne snart se en lang række øer og rev og ikke mindst høre og se de enorme brændinger der slog ind fra havet over koralrevet der lå rundt om øerne – Fantastisk og lidt skrækindjagende. Vinden var taget til og vandet var uroligt – selvom vi kom lidt i læ af øen synes dønningerne stadig store da vi gik op langs Lady Musgrave og mandskabet måtte på dæk og bjerge sejlet- hvilket det gjorde til ug.
Op i vinden – ned med sejlene og så søge hen imod den smalle passage der ville føre os ind i lagunen og i læ. Thomas og Svend blev sendt forud for at dirigerer mig ind og udenom rev og sten der ligger lige under overfladen – alle holdt øje, og det var nogle "spændende" sekunder med fuld koncentration - lidt til styrbord – lidt til bagbord- lige ud og pludselig var vi igennem – i læ for vinden og brændingerne og vi kastede anker i en blå lagune udfor en kridhvid sandstrand som strakte sig ud fra Lady Musgrave. Vandet var klart og Thomas og Barbara tog fluks en snorkeltur rundt om båden og bekendt gjorde at det var et eldorado af fisk og koraller i Lagunen.
I mens solen gik ned i et orgie af farver lavede Henning og Barbara en fantastisk middag og med et enkelt glas vin i kroppen indtræf trætheden sig og vi gik alle tidligt til køjs for at stå op til en fantastisk dag i lagoonen.
For at jeg ikke skulle ligge søvnløs om natten havde vi stukket rigeligt med ankerkæde ud og vi lå da også på samme sted da solen stod op den 14. juli.
At ligge til ankers stort set på åben hav, godt nok omdannet af et koral rev der hver 6 time blev overskyllet af tidevandet kræver lidt ”til vending”.
Onsdagen brugte vi til at dykke , snorkle og gå på opdagelse på øen .
Endnu en milepæl på togtet er nået – The Great Barriere Reef – det rev der fangede Captain Cook og som førte ham op langs kysten inden han slap ud igen ved Lizard Island nord for Cooktown.
Det måtte havde været en lidt mærkelig oplevelse for den gode Cook pludselig at være indenfor et rev der blev tættere og tættere og skubbede det gode skib Endeavour længere og længere ind imod land
Selvom vi startede i Brisbane , er vi nu ved det vi alle har ventet på. Vi er kommet længere nordpå hvilket tydeligt kan mærkes på temperaturene der er blevet noget varmere – snart er vi ved Krebsens vendekreds på 23`30 S – der er den breddegrad der indikere overgangen til troperne.
Der er meldt hård vind varsel fra torsdag, så derfor sejler vi i nat – men inden afrejsen fra Lady Musgrave vil vi sejle ud af revet og kaste anker udenfor revet idet den ikke forsvarligt kan besejles om natten. Så vi forlægger udenfor og går tæt på øen, spiser aftensmad og går til køjs inden første vagt starter ud kl. 21.00 og starter turen de 70 sømil til Gladstone hvor vi gerne skal anløbe sammen med tidevandet kl 08.30 i morgen.
Solen er gået ned , månen står højt på himlen og det ser ud til at blive en fin sejlads gennem natten på kurs 270 .
I Gladstone lægger vi til kaj og der er landlov mens den lovede kuling passere.