Se vores "rigtige hjemmeside" www.captaincook.dk

Se også vores "rigtige hjemmeside" www.captaincook.dk
www.captaincook.dk og sejlplanen her: http://captaincook.dk/sejlruten

fredag den 21. oktober 2011

SKIBSKLAR

Nhulunbuy – Gove  - Outback  og en dansk kaptajn.

 

" Skibsklar – sidste ben til Darwin"

 

Vi ligger stadig i bugten i Gove / Nhulunbuy og venter på besætning fra Danmark som ankommer med fly hertil aften. Vi har ligget her i næsten 2 uger .            

De første dage hvor Tom, Allan, Tine og David var her sejlede vi til Bremer Island og blev der et par dage – rent Bounty land, men de skulle jo alle hjem og Tine tog til Cairns . Så i den sidste tid har vi kun været tre ombord ( Uffe, Hans Refsgaard og jeg)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Men tiden er alligevel fløjet afsted. Selvom vi ligger " in the middel of nowhere" er det forbløffende hvor hurtigt man klimatiserer sig, finder en rytme og ret hurtigt får kontakt med lokale og gode mennesker der vil gøre rigtig meget for os.

I går var Hans, Uffe og jeg således inviteret ud i en lille landsby af Terry og Helen som er henholdsvis skolelærer og sygeplejeske for de lokale indfødte – interessant og meget hyggeligt.

Nhulunbuy som byen hedder, er virkelig out in the out back. Den eksisterer kun pga aluminiumsminen og de indfødte aboriginere har som sådan ikke noget med minen at gøre. Da vi er i Arnhem Land som er "givet tilbage" til de indfødte skal alle hvide have tilladelse for at være her og mineselskabet betaler store summer for at måtte udvinde den røde jord og det bauxit der er i den. Det er ok, før i tiden og helt tilbage fra Captain Cooks tid spurgte man ikke de indfødte…

Det er utrolig hvor hurtigt man klimatiserer sig og det er utrolig hvad man ind imellem løber ind i selvom vi er langt væk fra Danmark.

Forleden da jeg kom ind til den lille yacht klub som har sporadisk åbent og som er en social klub for folkene i minen og naturligvis de sejlbåde der er på vej vest over mod Indonesien, eller østover mod Torres Strædet, kom Tim der er bestyreren og sagde at vi var blevet kaldt over kanal 16 på VHF en af den lokale lods station der sørger for, at de store tankere og skibe der skal lastes fra minen kommer sikkert igennem. Da vi jo ligger stille spare vi jo lidt på strømmen, så derfor har jeg ikke radioen tændt  … men der var altså bud efter os. Det viste sig at være en af lodserne en dansk kaptajn som havde set dannebrog veje fra ORBIT og som ville i kontakt med os. Det blev herefter hurtigt etableret og Theis der har sejlet som kaptajn hos bla. Lauridsen og rundt på de store skibe i verden samt været skipper på nogle rigtige store millionærer yacht i Middelhavet og Caribien var nu landet her med sin New Zealandske kone Lisa som han i øvrigt havde mødet på en af skibene .

Det var rigtig dejligt at møde Theis og Lisa som vi i de sidste dage har kørt rundt sammen med i deres 4 hjulstrækker rundt i bushen, badet i en ferskvands Creek hvor krokodillerne vist nok ikke kan nå op til på denne årstid pga. tørken, besøgt en aboriginal landsby osv…. Det har været rigtig hyggeligt og givtig for os mens vi har ventet. Herudover har jeg jo også fået en masse gode råd og anvisninger fra Theis og hans lods kollegaer vedr. den sidste del af turen til Darwin. Der er et par navigations udfordringer som f.eks " The Hole In The Wall" en lille passage imellem to øer på 60 m i bredden og en længde på ca 2 sømil. Indsejlingen her skal beregnes præcis mht. til tidevand og strøm idet strømmen her kan sætte op til 12 knob, og den vil være træls at få imod 

Da vi skal vest over er det vigtigt at vi rammer den ved slagwater eller i starten af ebbe hvilket vi sige 1 time efter højvande i Gove og 5 1/2 time efter High water i Darwin …. ( Fik i den  )….

Hertil kommer at tidevands forskellen kan sætte helt op til 8 -10 meter i området omkring Darwin, så derfor er det vigtigt at beregne afgang og ankomst tidspunkter så præcist som mulig og under hensyntagen til strøm og vind – Hvis vind og strøm begge er imod og kraftige, så bliver det svært i det søen vil rejse sig og blive rough.

Når vi har passeret The Hole In The Wall anker vi op i Refuge Bay på Elcho Island og begynder at forberede en længere natsejlads  stik vest forbi Crocodile Island over til North Goulburn Island for at komme afsted mens vinden er østlig. Herfra sejles op til Cap Don hvor jeg regner med vi sejler rundt og finder nogle gode ankerpladser og smukke steder inden det sidste ben tages ned til Darwin hvor jeg forventer vi ankommer imellem den 10 og 14 november.

Der er lavet en aftale i Tipperary Waters Marina hvor Orbit skal ligge i hurrican sæsonen – her skal vi igennem en inspektion af bunden for " fremmede muslinger" ,inden vi får lov at passerer igennem slusen ind i havnen .

Jeg har aftalt med Theis at jeg ringer over sat telefonen nogle gange for at få en vejrudsigt og for at give ham vores position. Vi er vist en af de sidste både der søger vestover mod Darwin inden cyklon sæsonen – de fleste, og det er få, søger mod øst.

Der er ingen tvivl om, at vejret er på vej til at ændre sig – oktober og november er der hvor vejret bygger op og vi er da også allerede løbet ind i de første Thunderstorms som opstår pga. varmen og den høje luftfugtighed. Heldigvis er de hurtigt overstået, og pga. af et par større højtryk langs den australske østkyst er vinden hovedsagelig østlig og ser ud til at være det lidt endnu, så det er fint for os.  Den egentlige vejrændring hvor vinden for alvor går i nordvest ventes først i slutningen af november .

Vi glæder os til turen som helt sikkert vil byde på nye spændende eventyr, smukke solnedgange og steder der vil brænde sig fast på nethinden.

Vi vil formentlig være udenfor internet og telefon dækning indtil vi kommer tæt på Darwin, så der kan gå et stykke tid inden vi giver lyd fra os igen.

 

Vi er skibsklar og der er afgang i morgen tidlig …

 

De bedste sejler hilsner

 

Charlie

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer: